fredag, mars 23, 2007

Objektrelationsteorin

Ingen bra början på dagen. Inledde med att sparka på en tröskel så en tånagel sprack. Inte skönt I tell you. Begav mig svärande ut i köket och kokade havregrynsgröt. Kollar datumet på mjölken. Går ut den 25/3. Då är det ju lugnt. Häller på. Och lägger märke till små klumpar som börjar flyta omkring. Det var inte lugnt. Den var sur. Så det blev ingen frukost. Jaja, jag har i alla fall en banan på mitt rum. Går in och ser den inte först. Inser sedan att i natt när jag lagt mig skulle jag flytta på en bok i mörkret. Bananen låg under. Det är bara mos kvar av den.

Så jag ber på förhand om ursäkt ifall jag råkar vara mindre trevlig mot någon. Min stubin är idag lite kortare än vanligt. Åter till begreppen! Någon som känner sig manad att förklara objektrelationsteorin för mig? Har kört fast lite på den.

3 Comments:

Blogger Micke said...

Lycka till på tentan!!

23/3/07 20:48  
Blogger Lilith said...

Tack så jättemycket!=)

24/3/07 00:25  
Anonymous Anonym said...

Ang objektrel.teorin - sök på Mahler, hon ansåg att det lilla barnet drivs av viljan att skapa kontakt med omgivningen/modern till skillnad från andra/Freud som ansåg att barnet drivs fram i sin utveckl. av drifter...
Så enligt objektrel. behöver barnet ett objekt/modern att relatera till för att utvecklas positivt. Det sker både genom att identifiera sig med objektet/vårdgivaren/modern och genom att differentiera sig fr henne.
lycka till!
Anna

25/3/09 16:36  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se