måndag, januari 22, 2007

Den fula...gässlingen?

Har haft två föreläsningar idag. Den första i socialpsykologi. Lite långsam, lite många söta anekdoter, men väldigt tydlig och lätt att förstå. Under föreläsningen skulle han ge ett exempel och frågar "Vad heter ankornas ungar? Ja, just det, gässlingar!" Jaså? Någon som har hört talas om Den fula gässlingen? Jag tror HC Andersen hade rynkat på näsan åt honom. Eller i alla fall översättaren av Den grimme Ælling eftersom Andersen var dansk. Fröken tankspridd visar återigen framfötterna.

Efter två timmar byttes det föreläsare och in kom en yngre man, plockade fram sin laptop och drog igång en powerpoint-presentation om Kön och genus i det sociala arbetet. Istället för famlande efter ord svängde han sig med meningar som "En oppositionell position till den hegemoniska maskuliniteten". En klart godkänd föreläsning, men allt det upprepade tjatet om att "vi gör kön" blev väldigt monotont efter två timmar.

Nu ska jag sätta mig och läsa i Psykologi och kön. Om jag inte aktar mig kommer jag bli hjärntvättad till extremfeminist innan den här kursen är över. Ska göra mitt bästa för att hålla stånd dock. Visst är jag för jämställdhet mellan könen, men hela "stackars-oss-kvinnor-ner-med-de-stygga-"potentiell våldtäktsman"-männen"-diskussionen gör mig illamående.

4 Comments:

Blogger Deja said...

kan tipsa dig om att läsa "att göra kön" av elvin-nowak &Thomsson..den var skitrolig tyckte jag..den är inte feministisk hehehe..

22/1/07 18:28  
Blogger Lilith said...

Deja: Bah, läste om den på Bokus...den låter som en mildare variant av det vi läser nu. Tror jag står över :P

22/1/07 19:08  
Blogger D-C said...

Fast jag tycker ju inte att just den föreläsaren tyckte så synd om kvinnor, utan snarare om alla som låter sig inordnas. Känns ibland som att den manliga könsrollen är hårdare än den kvinnliga. Kvinnor kan ju ta på sig byxor och söka sig till traditionellt manliga områden och det anses vara bra. När män söker sig till kvinnliga områden blir det "knapsu", så det känns ju ofta som att jämställdheten drivs igenom under manliga premisser, det manliga är norm på nåt sätt.

24/1/07 12:13  
Blogger Lilith said...

David: Nejnej! Absolut inte, jag tyckte om den föreläsaren. Och precis som du säger så känns det som kvinnan ska slå sig fram i "mannens värld" vilket känns väldigt fel. Man borde gemensamt eftersträva en "människans värld" i brist på bättre formulering. Jag tycker hela den diskussionen som förs idag där man talar om de stackars kvinnorna, det får det att låta som om kvinnorna inte har någonting med sin egen ställning i förhållande till mannen att göra. Visst har vi haft andra förutsättningar och en lägre ställning i förhållande till män länge och väl, men någonstans är vi väl ändå själva ansvariga för att starta en förändring om vi inte trivs i vår situation. Har inte tagit upp hälften av grejerna jag kom att tänka på och det här är gräsligt formulerat, men jag har tillbringat 5,5 timmar på Chalmers på en kurs i ansvarsfull alkoholhantering. ;)

24/1/07 20:40  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se