söndag, januari 06, 2008

Besynnerlig syn

Numera bor jag ju i ett studentområde i Göteborg. När jag flyttade hit fick jag hem ett brev i brevlådan om att de skulle rensa bland alla hundratals cyklar som fanns i överflöd i varje cykelställ. Följaktligen hade de märkt samtliga med röda lappar, om man inte tog bort den röda lappen från sin cykel skulle den rensas bort. Jag tänkte inte mer på det förrän en dag när jag kom hem från skolan och ser en stor container på gården. På containern klättrar studenterna omkring som myror på en sockerbit. Jag stannade till och iakttog fascinerat spektaklet en stund. Till slut insåg jag att containern var full med cyklar och att studenterna trängdes på den i jakt på ett gratis renoveringsobjekt. Har aldrig sett något så absurt. Det var inte en eller två personer som klättrade omkring på den utan det var fem, sex personer som balanserade på denna begränsade yta och på marken runtomkring stod det ytterligare personer som tog emot fynden som man hade lyckats komma över. Visserligen hade jag inte haft något emot att hitta en gratis cykel, men jag vet inte om jag hade tyckt att det var värt att balansera omkring högst upp på en container tillsammans med en massa andra målmedvetna människor.

Etiketter:

4 Comments:

Blogger Mr K said...

Men det är ju den perfekta återvinningen - om alla gjorde likadant så skulle ju alla cyklarna stå kvar - fast ommöblerade.

7/1/08 15:16  
Blogger Lo said...

hej!! det var länge sen!
låter bisarrt med cyklarna :) var är det du bor nu?

9/1/08 21:55  
Blogger "Pooptroop" said...

låter som johanneberg..

13/1/08 23:09  
Blogger Lilith said...

mr k: Risken finns väl att det förtagit lite poängen med syftet att bli av med alla cyklar som står och skräpar. De hade antagligen bara stått och skräpat fast på någon annans samvete istället. För någon dag ska man ju ta tag och fixa, tyvärr tycks ju den dagen aldrig infinna sig.^^ Välkommen till min blogg för övrigt!

Lo: Bor, precis som Pooptroop gissade, på Johanneberg. Hur går det i Majorna med galna grannar??

Pooptroop: Helt korrekt. Inte särskilt svårt att gissa kanske.^^ Välkommen till bloggen!

14/1/08 20:20  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se