torsdag, juni 04, 2009

Privat pensionsspar

Eftersom jag har insett att det inte finns mycket mer jag kan göra för att tillgodogöra mig kunskap nu har jag slutat läsa. Om kunskapen inte redan finns i min skalle kommer jag inte lyckas pressa in den nu, tio timmar innan tentan. Däremot sitter jag begravd i alla böcker, anteckningar, gamla tentor, artiklar etc.

Plötsligt ringer telefonen och det är Anna som har en befogad fråga angående pensionsrätter. När jag inser att jag inte kan svaret stiger paniken sakta inom mig. Vi letar efter svaret, men hittar det inte uttalat varken i litteraturen, lagboken eller via google. Följaktligen får vi nöja oss med ett svar baserat på uteslutningsmetoden.

När vi lagt på inser jag hur lite jag kan om pensionssystemet (som jag förväntas ha koll på imorgon) så jag bestämmer mig för att googla det. Vet inte direkt om jag lärde mig så mycket mer, däremot blev jag plötsligt väldigt motiverad att starta ett privat pensionssparande.

Sagt och gjort, hittade en jämförelsesida där man kan jämföra vad det ger för något att spara i de olika bolagen, vad de tar för avgifter etc. Hittar ett par som verkar intressanta och går in på deras hemsidor...och är completely lost. Hur omständigt kan det vara? Jag vet inte vad det är, men jag hittar inte den information jag är ute efter, jag förstår mig inte på deras villkor etc. Det enda jag förstår som står på samtliga av sidorna är att om jag inte pensionssparar privat så blir jag en fattig liten pensionär - varför tror de jag är där och rotar? Antagligen för att jag inte vill bli en sådan, förklara istället hur jag ska göra för att undvika det och varför just deras variant är bäst.

Nej, nu lägger jag ner det här. Får motverka blivandet av fattig liten pensionär en annan dag. Nu ska jag varva ner och rensa skallen med ett avsnitt av Gilmore girls och sedan ska jag sova! Thank you, good night!

Etiketter: ,

Bloggtoppen.se