torsdag, maj 24, 2007

Behov av överflöd

På jobbet igår stod jag och plockade upp läskflaskor. Runt hörnet stod ett gammalt par och diskuterade.

- Tror du att det här är rätt nu då?

- Vi får helt enkelt hoppas på det bästa.

- Han blev ju så besviken sist när det var fel!

- Ja, men det är inte så mycket vi kan göra åt saken, hjärtat. Att det fanns så många alternativ hade jag inte en aning om.

Vid det tillfället gick jag runt hyllan och skulle fylla på en annan sort. Det äldre paret stod framför hyllorna med Cola. Man kanske skulle kunna tro att de inte visste vilket märke av Cola de skulle ha. Coca cola, Eldorado, Premier, Jolt. Men nej, de visste att de skulle ha Coca Cola. Frågan var vilken sort – Coca Cola Light, Coca Cola Zero, Vanilla Coke, Cherry Coke eller ? Jag tyckte nästan synd om dem när de stod där, alldeles rådvilla. De ville ju verkligen tillfredställa, vad jag fått för mig var, deras barnbarn. Valmöjligheter i all ära, men jag kan förstå om det känns överdrivet för någon av deras generation. Ibland tycker även jag att det känns överdrivet. Varför har vi egentligen alla dessa alternativ? Självklart är tillverkarna skyldiga eftersom de vill tjäna så mycket som möjligt. Men varför faller vi för det? Tycker vi verkligen att alla dessa alternativ är befogade? Är de nödvändiga överhuvudtaget? Eller är det bara ett sätt att, genom valet, utmärka sig? Definiera den man är? Går jag för långt i mina tankar? Det är ju ändå bara läsk. Men är det inte så vad det än gäller idag? Oavsett om det är läsk, tandborste, bil eller sitt eget ansikte så finns det en absurd mängd med alternativ. Varför detta behov av överflöd?

Etiketter: ,

6 Comments:

Blogger Micke said...

Jag håller fullständigt med om att det ibland känns som om dagens samhälle har på tok för mycket valmöjligheter. Någonstans läste jag nyligen att det fanns en bilmodell som med extrautrustning kunde väljas i flera hundra tusen varianter. Visserligen är väl Henry Fords filosofi kanske att överdriva ("kunden får välja vilken färg han vill, bara den är svart"), men någon måtta kan det väl vara.

Men svaret finns antagligen i att alla vill utmärka sig från mängden genom de val vi gör. Eller så är det som Tom Hanks säger i You've Got Mail angående alla valmöjligheter på Starbucks:
"Folk som är osäkra på sig själva kan för bara några kronor inte bara få en kopp kaffe utan en jäkla självkänsla också"

25/5/07 20:11  
Blogger Lilith said...

Men blir man inte en i mängden i sin jakt på unikhet?

En man som citerar You've got mail - du är min nya hjälte.^^
Till viss del kan jag hålla med om det citatet, men jag tycker ändå många gånger att det känns som om det går överstyr. Alternativ dyker upp likt huvuden på en hydra, behov eller inte.

27/5/07 14:10  
Blogger Micke said...

Som jag inledde min kommentar: "Jag håller fullständigt med om att det ibland känns som om dagens samhälle har på tok för mycket valmöjligheter."

Vem orkar välja tele-operatör, elleverantör, försäkringsbolag etc. Och min käpphäst är som vanligt att det numera finns alldeles för många alternativ när man ska välja utbildning på gymnasiet. När man går ut högstadiet har man oftast inte så stor aning om vad man kommer att vilja göra några år senare, så därför borde det räcka med några bredare inriktningar (åtminstone vad gäller studieförberedande program). Numera finns ju minst 10 specialprogram i varje stad...

28/5/07 21:47  
Blogger Micke said...

Kan för övrigt meddela att detta är min favoritfilm, strax över Notting Hill, Fyra bröllop och en begravning, Love Actually och Sömnlös i Seattle. När Harry mötte Sally tycker jag dock är överreklamerad. :-)

28/5/07 22:02  
Blogger Lilith said...

Ja, utbildningsutbudet är helt orimligt! Att ge så unga människor så många alternativ, men ändå inte ge dem perspektiv på vad det kan innebära i slutändan. Vissa program, som frisör, kan man i princip bara läsa på gymnasiet för sedan blir det privat och då är det inte studiemedelsberättigat utan man får punga ut med 100 000 ur egen ficka. Andra utbildningar tror ungdomarna att de måste gå för annars kommer de aldrig in på universitetet och känner det som slutgiltigt när de inte kom in på naturtekniskt eller liknande. Detta är något jag skulle kunna gå igång ordentligt över.^^

Håller helt med om När Harry mötte Sally, dock tycker jag även att Fyra bröllop och en begravning hör till de överskattade. Love actually är nog min favorit tätt följd av You've got mail och sedan Notting Hill. Det är riktiga "må bra-filmer". Vi får ha "må bra-films"-maraton någon gång.^^

28/5/07 22:16  
Blogger D-C said...

KONSMTIONSKAPITALISTSAMHÄLLESOMHJÄRNTVÄTTAROSSALLATILLATTBLIPASSIVASLAVARIMARKNADENSBLODSTÄNKTABOJJOR!

29/5/07 15:33  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se