måndag, april 09, 2007

Italiensk musik i mitt hjärta

De av er som kan italienska tror väl att jag tappat förståndet totalt nu.^^ Men oroa er inte, så illa är det inte. Tänkte bara presentera er för en person som funnits i mitt liv de senaste tretton åren.

När jag var nio år gammal hade min mamma en ung italiensk väninna, Paula, som blev lite som en storasyster för mig. Hon spelade alltid italiensk musik för mig och jag såg upp till henne. Så kom reklam på tv för en skiva som hette Le cose che vivi av en kvinna som heter Laura Pausini. Hon var söt, musiken mysig O C H det var hundvalpar med i reklamen. Så jag tog mina sparade pengar och köpte den där skivan, antagligen delvis för att imponera på Paula. Jag har kvar den än idag. Det var då någon gång jag förälskade mig i det italienska språket. Det tog många år innan jag förstod texterna på den skivan. Men redan då fastnade jag för musiken, hennes röst och det vackra ljudet av italienska språket. Hon sjunger även på spanska, franska, portugisiska och engelska. My kind of girl med andra ord. Tycker dock hon är som bäst på italienska.


Det här är titellåten på det albumet jag köpte för alla dessa år sedan. Le cose che vivi. Har alltid varit en favorit. Fanns inte med toppenkvalitet, men ville i alla fall ge er en aning.



Det här är en annan favorit som heter Incancellabile. Även denna från det första albumet.


Den här har jag för mig kommer från hennes senaste album. Bäst kvalité på denna. E ritorno da te.


Den här är lite mer uptempo, men fortfarande en lugn låt. Il mio sbablio più grande.

Det är kärlek, saknad och glädje i italiensk tappning. Haltande översättningar av låttitlarna kanske är en liten ledtråd. Le cose che vivi - Orsakerna att leva. Incancellabile - Oförglömlig. E ritorno da te - Och jag återvänder till dig. Il mio sbaglio più grande - Mitt största misstag. Orkar du bara lyssna på en? Lyssna i så fall på Incancellabile.

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fyfan jag tappar andan varenda gång jag hör det bästa av hennes grejor. Så makalöst bra så det finns inte.

9/4/07 22:00  
Blogger Lilith said...

It sure is!

10/4/07 00:15  
Blogger Deja said...

fan va kul, precis här om dagen plockade jag fram några av hennes, ramazottis och andrea bocellis låtar för att lyssna...saknade italienskan av nån anledning.

10/4/07 00:52  
Blogger Lilith said...

Vilket sammanträffande!=)

10/4/07 07:53  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se