lördag, april 21, 2007

Brukar bebisar krympa?

Idag har jag städat, deklarerat och gått igenom mitt hemarkiv samt mitt brevställ (i runda slängar 3000 papper). Har suttit hela eftermiddagen mitt på golvet i rummet, begravd i papper. Nu har jag 1½ icakasse full med papper som ska slängas. Hittade "Min journal - så här gick det till när jag kom till världen". Upptäckte något mysko.
"Vid födseln vägde jag 4060 gram. I 14 dagar var jag på avdelning 15, när jag åkte hem vägde jag 3720 gram." Brukar bebisar krympa? Har i och för sig inte en aning om vad normalvikt är för en nyfödd, jag kanske var för tung? Jag vet alldeles för lite om bebisar tror jag.

Sa jag förresten det? Jag har förlagt mitt visa-kort. Eller förlagt det. Jag la det fullt synligt bredvid mobilen, passet och nycklarna när jag kröp i säng i onsdags för att jag skulle få med mig allt dagen efter. När jag vaknade i torsdags var det puts väck. Jag går inte i sömnen vad jag vet. Smått irriterande i alla fall.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

självklart krymper dom! först är de ju omnipotenta (enorm stora) ;)
/D

21/4/07 19:03  
Anonymous Anonym said...

Yepp bebisar brukar krypa ungeför 10%av sin vikt den första tiden. Sen börjar de gå upp i vikt. Det är standard. ^^

23/4/07 11:38  
Blogger Lilith said...

David: Hahaha, jag gillar din teori, men den håller väl inte riktigt. De blir väl inte omnipotenta förrän vid ett par års ålder? Eller har jag förträngt utvecklingspsykologin helt?^^

Lak: Krypa 10% av sin vikt alltså?:P Varför vet du det?:S
Iaf, jag blev lite konfunderad, för man brukar ju försöka göda upp barn som ligger inne. Men insåg sedan att det antagligen hade att göra med att mina lungor inte var färdiga och att jag låg i kuvös i två veckor.

26/4/07 22:17  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se