måndag, mars 30, 2009

Scandinavian salsa congress 2009

Detta kommer vara ett riktigt nördigt inlägg med en utvärdering av årets salsakongress. Så ni som inte är intresserade bör rimligtvis sluta läsa nu om ni inte ska tråkas ihjäl av min nördfaktor.^^

Workshops: Tog det väldigt lugnt i år vilket visade sig vara en bra idé då man fick ut så mycket mer av socialdansen under nätterna när man hade energireserver kvar.
På lördagen blev det Foot work on2 with Eddie Torres, the mambo king himself. En väldigt rolig workshop, Torres var skämtsam och inte alls så slemmig som jag hade förväntat mig (youtuba honom så förstår ni vad jag menar, han ser ut som en gammal latinoelvis). Hans partner Melissa hade väldigt bra små stylinggrejer som jag försökt lägga på minnet. Roligt att prova on2 också då jag inte kan det.
Lady styling on2 med Yamulee. Gick denna workshop även förra året. Precis som då så var den ruskigt bra. De är så kompetenta och deras bodymovement är inte av denna värld. Vore rena drömmen att gå en private, särskilt för Karel Flores för hon är väldigt pedagogisk, trevlig och ger sådan energi i sin undervisning.
Påbörjade sedan Cha cha med Eddie Torres, men var så trött och hade lågt blodsocker så jag gick efter halva workshopen. Den var rolig fram tills jag gick i alla fall, men cha cha och jag är inte bästisar. Det är en väldigt knepig dans.
Efter lunch blev det sedan Spin technique med Junior & Emily. Även denna workshop var jag på förra året. Då var det ont om killar, men i år var det säkerligen 50 pers i rummet och 10-12 av dessa var killar. Så de fick lägga ner partner-delen av lektionen och körde på slutet en shine istället. De är duktiga och roliga, men de är lite snabba i sina förklaringar, särskilt av hiptwisten som man ska få sitt momentum i spinnen ifrån.
Tove och jag gick sedan till Puerto rican style med Tito & Tamara, men var båda så trötta att vi knappt visste vad vi hette, än mindre hur man dansade on2 så vi gick efter en stund.

Söndagen blev en väldigt kort, men väldigt givande dag workshop-mässigt. Det blev Linestyle on1 med Salsa Akademien. Det var Marina Prada som höll i denna tillsammans med en kille som jag tror heter Lautaro, om jag lyckades höra rätt. Jag gillade workshopen då Marina sa en hel del kommentarer som man kunde ha stor nytta av. Hade gärna velat gå några klasser för henne.
Dagens andra och sista workshop blev Linestyle on1 med Edwin Rivera och detta var också den bästa under kongressen för mig. Även denna gick jag förra året, dock blev det en trevlig överraskning att upptäcka att han höll den med Emily Alabi. Och den killen har en sådan fantastisk energi, är så vänlig och rolig i sin undervisning att alla log och skrattade klassen igenom. Dessutom var turen han gjorde rolig. I slutet av workshopen tog han och Emily upp par på podiet och dansade med dem. Jag som aldrig vågat bjuda upp någon som är någon fann mig plötsligt på podiet dansande med Mr Rivera himself. Läskigt, men galet roligt.

Festerna: Prepartyt på torsdagen var minst sagt en besvikelse. Förra året när det hölls på Aveny no1 som var en helt värdelös lokal för salsa så var det stor uppslutning. I år hade Adriana sett till att den hölls på Elite Park Avenue Hotel där även resten av kongressen äger rum. Trots detta var det riktigt dålig uppslutning.
Därför var vi lite skeptiska när vi begav oss till fredagens fest, men blev då glatt överraskade. Det var många bra performances, favoriterna för kvällen var nog Yamulee samt Junior & Emily. Det var även många roliga dansare där på kvällen och jag fick många, riktigt bra danser. Dessutom tycks kongressen ta fram det bästa i folk så jag hade ett par ovanligt grymma danser med A.
Bland lördagens performances blev favoriterna Edwin Rivera med sin nya koreografi (ska lägga upp den om den kommer upp på youtube i sin helhet) och Maykel Fonts & Kirenia - damn those people can move! Denna kväll var det dock så knökat med folk + att överskottet på tjejer var nästintill löjligt så det blev inte jättemånga danser för min del. Däremot finns det alltid vackra danser att titta på med så många fantastiska dansare i en och samma lokal.
Söndagskvällen inleddes med Scandinavian qualifications to World Salsa Championships 2009 in Orlando. Fyra par tävlade och två lyckades kvalificera sig. Ibi & Marina samt Didi & Pilar. Gratulationer till båda paren! Denna kväll var det Tito & Tamara samt Adrian & Anita som blev favoriterna. Sistnämnda paret blev årets nya upptäckt för mig i och med denna koreografi:

Läskigt bra! Adrian var dock lite av en player skulle jag gissa, i slutet av söndagskvällen gick han omkring och sa sitt rumsnummer till alla tjejer. "Room 207, come there." Vi gick direkt till 7eleven för att köpa något att höja blodsockret med och in kliver han och erbjuder oss återigen att komma till hans rum.
Socialdansen den kvällen var helt sanslöst bra, jag dansade tills det rann inte bara på de vanliga ställen där man brukar svettas utan även längs benen. Så galet roligt! Hade en grym dans med M som jag ofta dansar med. Dock blev han sporrad när en riktigt bra låt gick igång och flippade totalt. Väldigt roligt! Dansade även med Didi som kvalade in i VM, han är så härlig att dansa med. Och sedan gjorde jag det som jag aldrig vågat innan. Jag bjöd upp en av de professionella dansarna. Stod och tog sats i en halvtimme och var skakis när jag gick fram. Frågade om han ville dansa och han svarade "I'd love to". Inga diviga fasoner som jag var rädd för, utan gentlemannamässig. För att vara första kändisdansen kändes det rätt bra mot all förmodan. Trots att jag var nervös hade jag roligt och lyckades följa majoriteten av de turer han gjorde. Efteråt var jag helt lyrisk! Vem var det då? Ingen mindre än Edwin Rivera. Gillar denna hiphopsalsa-rutin med honom:

Kvällen avslutades med en rotationsdans, men inte samma röriga variant som förra året utan en organiserad som gick ut på att alla dansade med alla, även de professionella dansarna. Alla tjejer kom i en kö från ett håll och alla killar från motsatt så möttes man och dansade ner mellan köerna och varje varv fick man en ny partner. Sjukt kul! Är ledsen att årets kongress är över, men ser redan fram emot nästa års! Däremellan har vi ju dessutom Toves och min salsaresa till Milano, kongressen i Hamburg samt eventuellt kongressen i Berlin eller någon annanstans under hösten.

Etiketter:

4 Comments:

Blogger MissPain said...

läskigt nördigt :P

30/3/09 23:10  
Blogger Lilith said...

MissPain: That's me :D

8/4/09 14:50  
Anonymous Paola said...

vilken rolig inlägg jag hittade :D haha 207 var min morbror ALbertos rums nr. :P Där dom hade festat på lördagen med Adrian och Tito bl.a. Så dom trodde väl att de skulle få festa där igen. Och vad roligt att du vågade bjuda upp en "artist" :D visst får man en galen adrenalin kick efteråt och man känner sig stolt! Får man fråga vem det var du bjöd upp? :)

26/4/09 01:10  
Anonymous Anonym said...

Ja, troligen sa det ar

5/12/09 02:17  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se