lördag, november 04, 2006

Raggnings-sms

Philips besök började ju med stressande för att hinna lämna in hemtentan. På kvällen tog vi det betydligt lugnare. Som vanligt massor musik. Sofie och jag kan inte leva utan musik och musik är Philips syre. Gjorde korvstroganoff och åt med "Sofies platta" på i bakgrunden. Kvällen fylldes sedan av sång, musikdvd's och Gothika.

Dagen därpå var jag ledig. Vaknade, drog upp persiennerna och upptäckte till min fasa att marken var vit. Vi tog det lugnt. Gick på stan, Sofie handlade upp sina sista pengar på Shockstore. Promenerade mot studion där Philip skulle spela in. Stannade och värmde oss på Café Aladdin där vi drack kaffe och blev bjudna på arabiska sötsaker. En följd av att jag som vanligt var nyfiken, den här gången på vad det var för något som såg ut som friterad kyckling men låg bland övriga sötsaker i disken.

Väl i studion hälsade vi på producenten Niklas. Lite kul upplevelse att vara därinne även om det var en liten studio. Philip började sjunga medan jag och Sofie satt i mixerrummet med Niklas. Till en början vågade vi knappt prata men det visade sig att Niklas var kanontrevlig. Så vi satt och frågade ut honom medan Philip gjorde omtagning efter omtagning på låtarna. Allt för att uppnå perfektion. Låtarna han spelade in var Lately, Hold the line, Fly me to the moon och Tequila sunrise. Det var verkligen jättekul att följa med, både Sofie och jag var lyriska. Men jag blev ändå lite nedslagen. Det fick mig att inse hur mycket jag saknar att sjunga, något jag gjorde jämt, jämt, jämt tidigare.

På kvällen gick vi till Rockbaren för att ta ett par öl. Iofs blev det inte mycket mer än ett par öl. Däremot drog det ut betydligt längre på tiden än jag förväntat mig. Vi började som ett sällskap på tre och slutade på 11 eller 12 intryckta i ett bås för 6. Vansinnigt roligt! Sofie raggade upp tre killar. Min personliga favorit var killen som något hade krupit in i munnen på och dött. Har aldrig känt en andedräkt av det slaget tidigare. Han tog priset i sämsta grammatik i raggnings-sms dagen därpå: "Excuse me for to call in late beauty, you are still think about meet me today?" Så fanns det en Peter Appelgren-kopia som kom fram och pratade om mitt vackra svarta hår om och om och om och om igen. Haken är att mitt hår är inte svart. Satt och snackade med en kille, den enda som inte verkade vara raggfokuserad. Diskuterade både ditt och datt och vid flera tillfällen kom hans jobb som ljudtekniker upp. Till slut frågade jag om det. "Mja, jag får tillfälliga jobb med jämna mellanrum. Har ju inte gått klart utbildningen än." Frågade vidare lite innan det kom fram att han gick på gymnasiet. Fascinerande att man kan prata så länge med en människa utan att inse hur ung personen i fråga är. Plötsligt kände jag mig dessutom väldigt gammal :P

Kom i säng vid fyra på morgonen. Introduktionen till nya kursen började åtta. Var lite lagom seg. När jag kom hem efter två föreläsningar hade Sofie och Philip just ätit frukost. Vi kollade på film, lunchade på Rosa Pantern och följde Philip till bussen. Hade vansinnigt roligt! Sofie och Philip funkade också ihop vilket var väldigt kul.
Bloggtoppen.se