torsdag, maj 14, 2009

Old people annoy me

"Dagens ungdom". Suck och stön. De har har inte fått någon uppfostran och aldrig hört talas om vett och etikett et cetera.
Mycket möjligt! Dagens gamlingar, säger jag. Det stör mig att bara för att jag är ung tas det för givet att jag är ouppfostrad och inte är hjälpsam. Det stör mig att bara för att någon är äldre så låter jag bli att säga ifrån när de är ouppfostrade, för så gör man ju inte. Jag talar nu självklart om en minoritet av äldre, jag vet att det finns massor jättegulliga, väluppfostrade gamla gubbar och gummor. Men ni vet de där typerna som står i matvaruaffären och äter av vindruvorna samtidigt som de sticker in naglarna i tomaterna för att kolla hur färska de är (blä, by the way). De som kliver på bussen eller spårvagnen och tar det som en rättighet att få sitta exakt där de vill. Jag har full förståelse för att man vill sitta och jag flyttar gärna på mig om det inte finns plats över. Men som igår. Jag satt på spårvagnen på väg till salsan. Spårvagnen var nästan tom, vagnen jag satt i var vi fyra personer i. Det finns bra många fler sittplatser än så. Eftersom det var så gott om platser hade jag ställt min ryggsäck på sätet bredvid för att slippa ha den i knät. När jag kommer till centralstationen kliver det på ett äldre par. De stapplar förbi fem stycken tomma säten, ignorerar de två lediga sätena på andra sidan gången och istället tar herren i paret helt sonika upp min ryggsäck och slänger den i knät på mig och säger "sprid inte ut dig så mycket". Varpå han givetvis sätter sig på sätet bredvid mig. Jag hade självklart flyttat på min ryggsäck och gladeligen rest mig upp själv om det inte funnits några sittplatser. Men vagnen var ju för sjutton snudd på tom?! Irriterad som jag var pluggade jag in ipoden och lyssnade på musik. Dock inte på särskilt hög volym, utan jag hör hur gubben börjar med en utläggning om dagens ungdom och att de borde lära sig veta hut. Sedan kommenterar han hur illa vi klär oss och nickar åt mig. Excuse me? Träningskläder på väg till träning, låter det orimligt?

Men det är ju som sagt en minoritet, vilket jag märkt eftersom jag kände igen den här gubben eftersom han skällt ut mig efter noter en gång inne på Ica Focus för att jag vägrade låta en "äldre herre" gå före i kön. Åldersdiskriminering kallade han det. Anledningen till att jag inte släppte förbi honom innan han började skrika var för att jag hade ipoden i och följaktligen inte hörde hans förfrågan till min ryggtavla. Jag tror att det åldersdiskrimineras hejvilt oavsett ålder. Men gissningsvis skulle han inte ha lika mycket att klaga på hos "Dagens ungdom" om han inte hade den attityd han har gentemot oss. Bara en tanke.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger D-C said...

vidrig gubbe!
men gubben på bilden kommer från ett roligt spel :)

15/5/09 07:26  
Blogger Godot said...

Det finns ohyfsade gamlingar som borde gå i Skolan För Vanligt Folkvett.

Usch... trist när man får skit för "ingenting". :(

/Banana

18/5/09 09:56  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se