måndag, december 25, 2006

Skorrande r

En liten sammanfattning av den riktiga julaftonen kanske kan vara något. Var hos min farbror och faster som varje år sedan jag var fem år gammal. God mat, trevliga diskussioner, klapputdelning unt so weiter. Upptäckte att Gunnar, min ingifta fasters far, är skåning. Det var även hans fru som också firade jul med oss innan hon gick bort. Jag har aldrig reagerat på att han pratar skånska, men igår skulle han lära oss gammelskånska och berättade om hur han träffade sin fru i Landskrona på 30-talet. Hur det har kunnat gå mig förbi är ett mysterium. Han använder sig inte längre av skånska ord och uttryck, men de karakteristiska skorrande r:en var väldigt markanta. Fröken Tankspridd tittar tydligen fram varje jul.^^

Your's truly, på väg till julmiddagen

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Haft en bra jul? Puss Johanna

27/12/06 19:16  
Blogger Lilith said...

Johanna: Julen har varit toppen =) Hoppas din också varit det!

28/12/06 15:34  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se