tisdag, oktober 10, 2006

Surra

Hade föreläsning klockan 8 imorse. Pallrade mig upp och släpade mig iväg trots att jag inte ville något hellre än att ligga kvar i sängen. Det skulle vara en "forskningsföreläsning", vilket vi hade blivit informerade innebar att en av forskarna på institutionen presenterade sin forskning. Hade så varit fallet hade ju det hela varit intressant och jag hade inte grämt mig över att jag inte låg kvar.

Men som ni säkert anar var det inte så det var. Istället var det en två timmar lång reklamföreläsning för institutionens forskarutbildning. Jag har i och för sig funderat på den. Dock känns den som en senare fråga. För att söka till den måste man gått grundutbildningen på 3½ år samt magisterutbildningen på 1 år. Vi har inte ens avslutat första kursen. Så det känns lite tidigt att informera om en utbildning som jag inte kan söka förrän om 4½ år under förutsättning att jag klarar den här samt magisterutbildningen och dessutom är sugen på att läsa ytterligare 4 år.

Hälften pimplade under rasten desperat kaffe för att hålla sig vakna under den resterande delen av föreläsningen. Andra hälften gick hem. Jag och Anna höll ut. Sedan tog vi en promenad. Hamnade hemma hos mig och satt och pratade över en kopp te.

Andra föreläsningen handlade om hur man skrev en avhandling. Den var mer genomlidlig än den första. Salen vi var i var jättefin och enorm. Otrolig akustik. Hade som vanligt mobilen på vibrator. Hade den i fickan när Martin ringde och det blev ett herrans oväsen. Skrivskivan låg nämligen emot så det surrade ordentligt. Avvisade samtalet och stängde skamset av telefonen. På rasten försökte jag ringa upp. Inget svar. Stoppade ner den i väskan den här gången. Föreläsningen var nästan slut när det återigen började surra. Hade självklart glömt att stänga av den. Väskan stod på golvet och jag kunde inte komma åt den utan att flytta på alla grejer och lyfta på skrivskivan så jag lät helt enkelt bli. Tänkte att så många signaler har folk inte tålamod att vänta. Sofie är betydligt mer tålmodig än jag. Det surrade. Och surrade. Och surrade. Och surrade. Slutsats - vibrator är ingen bra idé i stora föreläsningssalar med otrolig akustik.
Bloggtoppen.se