fredag, september 01, 2006

Mooncup

Kvinno-orienterat inlägg så känner du dig inte träffad är du förvarnad.

Satt och kikade runt på olika forum angående preventivmedel då jag har problem med mitt nuvarande - p-staven Implanon. Inga oönskade graviditeter. Så illa är det inte. Men olika problem som jag klarar mig bättre utan.

Följaktligen ska jag ta ut p-staven, men måste hitta ett alternativ till den. Lutar åt hormonspiral som det är nu. Struntsamma.

När jag letade runt efter information hittade jag rekommendationer av något som hette Mooncup och Divacup. Gick in och kollade på en länk någon bifogat: http://www.menskopp.se/ Ibland blir man ju faktiskt förundrad. En menskopp alltså.

Den används alltså istället för mensskydd. Har diskuterat detta med många väninnor och ingen av oss förstår poängen. Tycker det verkar kladdigare och mer opraktiskt än några av de alternativ som redan finns. Dock verkar den väldigt populär bland de som provat den. Jag är fascinerad. Någon av er som provat den??

3 Comments:

Blogger Deja said...

det ser ju läskigt ut!

2/9/06 00:20  
Blogger Lilith said...

Visst gör det! Tycker mest det verkar kladdigt och omständigt.

2/9/06 01:53  
Anonymous Anonym said...

Jag har inte provat än men tänker beställa en. Reagerade som du när jag hörde om den men efter att ha läst om den tyckte jag att den verkade bra. Dels är den ju gjord av sådant silikon som man kan ha i kroppen, så den funkar bra mot huden. Sen slipper man känna "rinnet" när man har binda, något jag skarpt ogillar. Vill inte använda tampong pga tampongsjukan och eftersom de irriterar slemhinnorna. de ska tydligen inte den här göra. Okej - det är väl inte det fräschaste i världen att tömma, men begagnade bindor är inte heller fräscha. De säger att man inte ens känner av att man har mens när man använder den. Och sen sparar man ju pengar och det är bra för miljön. :)

17/7/08 00:38  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se